بنام آنکه خرد را آفرید
در رسانه ها چنین آمد" از سوی ریاست شورای شهر تشریح شد که در زمان نه چندان دور، سه پل روگذر 1- میدان ولی عصر( مجاور پمپ بنزین فرزانه) 2- میدان نیروی دریایی 3- میدان مصلی احداث می گردد". همانطور که آگاهان مطلع اند پل میدان مصلی حدود نه سال قبل برای اجرا آماده گردید ولی به دلایلی انجام آن تا کنون معوق ماند. اما از زمان طراحی دو پل دیگر، خبری اعلام نشده است.
زمان طراحی و شیوه مطالعه و روند موافقت آن در کمیسیون ترافیک شورای شهر، برکسی جز چند نفر،عیان نیست. گرچه کار، تخصصی است و قرار هم نخواهد بود همه در این کار دخیل باشند ولی عملکرد آنها چه مشکلی از بار ترافیک شهر را حل خواهد کرد می تواند آرامش را در زمان اجرا برای شهروندان بوجود آورد و بار منفی احداث آنها در آتی کمتر گردد. صحبت از انجام دادن و یا ندادن رو گذرها نیست و میدانیم و میدانند که هزینه احداث آنها، به هر حال از جیب خلق الله است چه دولت، چه نهاد های دیگر و چه شهروندان رشت، که هنوز بدهی های گذشته پاک نگردید. شورای شهر باید بداند که دیگر جای خطا ندارد و مردم از اشتباهاتشان که تاکنون ضررهای زیادی را متحمل شده اند نمی گذرند. چگونه وبراساس کدام آمار ترافیکی به این نتیجه رسیده اند که جز احداث پل برای رفع معضل ترافیک راه دیگری نمانده است؟ پلی که قراربود نه سال قبل انجام گیرد و حتما طراحی آن نیز یکسال بطول انجامید و چنین عملیاتی همانند رو گذر میدان مصلی نمی تواند کمتر از 24 ماه به بهره برداری برسد، اینک پروژه ای انجام خواهد گرفت که حدود یازده سال ازطراحی و بهره برداری آن گذشته است. اگرآمار طراحان آن پل، در زمان طرح، دقیقا بررسی گردید، این چند سال باتوجه به رشد بسیار بالای مهاجرین باز نگری نشده باشد وبدون آمار جدید، هیچ تغییری در طراحی صورت نگیرد، در این صورت طرح اولیه آن بدون آمار ارقام و اشتیاق به اجرای ان بخاطر زیبایی طرح بوده نه حل مشکل ترافیک. و شورای شهر فعلی نیز با انجام آن تمایل دارد اعلام کند که او هم در این چندسال حضورش، کاری انجام داده است. که اگر چنین باشد تاسف دارد. آیا با توجه به هزینه بالای هریک از رو گذر های پیشنهادی،اجرای آنها برای رفع مشکل ترافیک آن منطقه ارزشمند است؟ اگر منطقی و بررسی همه جانبه شده باشد مطمئنن حمایت خواهند شد ولی میدانیم که مدت حضور این شورا کمتر از 24 ماه است. دوباره همان آش و همان کاسه و مردم می مانند و با بدهی های بیشتر. واقعا بررسی گردید که بجز روگذر نمی توان برای رفع معضل ترافیک کار دیگری انجام داد؟ آیا نمی توان با هزینه این چند پل، مشکل ترافیک بخش زیاد تری از شهر را تا حدودی حل نمود. همه میدانیم، حدودا دو سال قبل همین شورای شهر با بوق و کرنا نوید احداث تراموا را به مردم شهر که هزینه آن توسط دولت است، داده بود و اعلام کرد که بخشی نیز در بودجه سال 1397 خواهد آمد. که خوشبختانه نیامد وتا امروز حتی از کلنگ زدن آن هم خبری نشد. زیرا اعلام آن خبر هم بی مطالعه بوده است. بنابراین لازم است کاری صورت گیر که ادامه آن پس از شورای فعلی با توجه به مطالعه دقیق علمی ادامه یابد و همانند میله گذاری( BRT) در خیابان و بلوار امام نباشد که به مجرد تغییر شهردار نصف آن به حق، برچیده و مابقی نیز جز مزاحمت ترافیکی، ثمری ندارد، در حالیکه پنج نفر از یازده نفر شورا نشینان فعلی در همان شورا نیز مسئولیت داشته اند.
مرتضی شگفت 7/7/1398